37026_0032

Aan het woord……

Hans Westerveld, directeur van Westerveld Installatietechniek, een jong en dynamisch bedrijf in Bergeijk is vandaag aan het woord. We willen wat meer te weten komen over hemzelf en natuurlijk over zijn bedrijf! Wat ik zelf al weet, omdat ik zelf werkzaam ben bij Westerveld Installatietechniek is dat hij een energieke vader van 2 prachtige dochters is en 10 jaar gelukkig getrouwd is met Kim. Absoluut geen opgever…de rest mag hij zelf vertellen!

  • Vertel eens wat meer over jezelf en over Westerveld Installatietechniek.

25 jaar geleden ben ik in de “installatie wereld” begonnen. Eerst via een baas en 17 jaar geleden heb ik de stap genomen om voor mezelf te beginnen. Ik heb het uit laten groeien naar een gezellig, gemoedelijk bedrijf met 11 personen, kenners in het vak! Ik ga iedere dag met plezier naar mijn werk; ik haal er veel energie uit.

  • Welke opleiding heb je gevolgd om dit werk te kunnen doen?

Ik heb eerst de MAVO gedaan, en toen heb ik de MTS (technische school) werktuigbouwkunde gekozen. Na 1 jaar heb ik de keuze voor installatietechniek gemaakt. Na 3 jaar ben ik gaan werken en bij de 3e werkgever ben ik weer een studie gaan volgen; een vervolgopleiding  na de MTS, de MIT (middelbaar installatietechniek)

Alle andere kennis heeft Hans op de werkvloer opgedaan.

Tegenwoordig zijn er meerdere opleidingen om in de Installatietechniek te gaan werken. Zo is er een MBO BBL opleiding, leren en werken. Je gaat 4 dagen werken en 1 dag studeren.

  • Kun je ons een beetje inzicht geven in je dag, wat heb je vandaag op je werk gedaan? Waar besteed je de meeste tijd aan?

Ik ben vanochtend al bij een aantal werkopnames geweest, soms zijn dit al concrete opdrachten en soms moeten het nog opdrachten worden. De situatie wordt ter plekke bekeken. Verder rijd ik veel rond en werk ik veel papieren uit. Het maken van offertes en opdrachten neemt ongeveer net zoveel tijd in beslag. De verhoudingen werkopnames en “papierwerk” ligt gelijk.

  • Wat vind je leuk aan je werk en zijn er ook dingen die je minder leuk of moeilijk vindt?

Ik vind niet veel lastig. Een klant met een probleem wat wij niet kunnen oplossen vind ik minder leuk. We zorgen met samenwerkende bedrijven dan natuurlijk wel voor een oplossing. Is er bijvoorbeeld een lekkage dan nemen wij contact op met lekdetectie. Het gebeurt gelukkig niet veel, maar het komt helaas wel eens voor. Het leuke van mijn vak is dat mensen vaak erg dankbaar zijn wanneer wij het probleem hebben opgelost!

  • Wanneer ben je trots op iets wat je gedaan hebt?

Ik ben trots op de huidige situatie, een solide bedrijf met veel werk en een goede naamsbekendheid. We werken samen met fijne bedrijven maar ook met veel particulieren.

  • In de loop van de jaren dat je bedrijf bestaat, kun je vertellen hoe de markt is verandert?

De markt is wat meer gespannen geworden. Het werk is grotendeels hetzelfde gebleven; de waterleiding van vroeger is nog steeds de waterleiding van nu.  De cv-ketel maakt steeds meer plaats voor de warmtepomp om het steeds meer “gasloos” te krijgen. Ketelverkoop gaat wat naar beneden en verkoop warmtepompen omhoog. Warmtepompen zijn vaak gekoppeld aan nieuwbouw dus daar zit dan weer wat meer werk in. Voor de rest blijven we ook renovaties en ketelonderhoud doen. Vroeger deed ik dat zelf, nu niet meer.

  • Ben je veel bezig met de ontwikkeling van je bedrijf m.b.t. duurzaamheid ed. en zal dit je bedrijf gaan veranderen? Ziet je bedrijf er over 20 jaar nog hetzelfde uit?

Het zal waarschijnlijk nog wel veranderen, zeker omdat er de afgelopen 10 jaar zoveel gebeurd is met het “gasloos” bouwen. We zijn ook 100% die weg in geslagen door alle benodigde papieren te behalen. De markt verandert, en wij gaan daarin mee. Om van alle noviteiten op de hoogte te blijven bezoeken we beurzen en nodigen wij leveranciers uit.

  • Is er een core business (kernactiviteit) bij Westerveld Installatietechniek.

Kort en krachtig wordt er meteen; particuliere nieuwbouw, door Hans geroepen.

  • Wat is voor jou het belangrijkste dat je jou klanten kunt bieden?

Duidelijk afspraken maken en die ook nakomen , stiptheid en correctheid. Afspraak is afspraak! Als ik afspreek dat ik ergens om 10.00 uur moet zijn, dan ben ik er. Spreek ik af dat iemand de offerte binnen 2 weken heeft, dan krijgt hij die ook.

  • Hoe onderscheid je je van andere installatiebedrijven?

We zijn een laagdrempelig bedrijf. We maken met goede producten goede installaties. Veel collega bedrijven hebben nog weinig kennis over de warmtepomp en wij werken er al 12 jaar mee.

  • Vind je dat ik je nog een vraag had moeten stellen?

Nee, is Hans zijn antwoord. Je hebt het goed gedaan! En dat vind ik fijn om te horen omdat dit ook mijn eerste interview is.

  • Wil je mij nog iets vragen?

Die vraag stel ik natuurlijk aan Hans en hij wil weten of de dame die normaal de facturatie en planning/telefoon-zaken doet,  blij is met de nieuwe bezigheden zoals interviews bedenken, website up to date houden en iets meer met social media te gaan doen.

En ik roep volmondig, Ja! Ik heb nog een hoop te leren maar ik ben altijd blij met nieuwe ontwikkelingen en ook met vooruitgang. Ik denk dat we op deze manier met het bedrijf weer een stapje vooruitgaan. Blijven ontwikkelen!